Czy port lotniczy Koszalin ozyje?
Przesyłam odpowiedź
na pytania dotyczące portu lotniczego:
Projekt reaktywacji lotniska cywilnego w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina
Obecnie b.
lotnisko wojskowo – pasażerskie w Zegrzu Pomorskim posiada
status
zarejestrowanego lądowiska
cywilnego i
jest wykorzystywane lotniczo głównie przez Aeroklub
Koszaliński, sezonową bazę
LPR oraz prywatnych użytkowników z segmentu „genaral
aviation”.
W latach
2002
– 2013 Miasto Koszalin podejmowało szereg konsekwentnych
działań związanych z
planami reaktywacji byłego lotniska w Zegrzu Pomorskim
jako skutecznej metody
na otwarcie komunikacyjne Miasta i regionu w sytuacji
braku dróg ekspresowych i
szybkich połączeń kolejowych.
Przygotowany
do realizacji projekt uruchomienia lotniska w ramach
Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa
Zachodniopomorskiego
na lata 2007 - 2013 przewidywał uruchomienie lotniska w
najtańszym wariancie podstawowym, jako realizującego
połączenia wewnątrzkrajowe
i do państw Europy obszaru Schengen (wartość inwestycji
76,127 mln zł brutto).
Uchwałami z
dn.
29 maja 2013 r. (http://bip.koszalin.pl/?a=17730 )
Rada Miejska w Koszalinie wyraziła zgodę na pokrycie z
budżetu Miasta Koszalina
(100% właściciela spółki Port Lotniczy Koszalin)
wszystkich kosztów wiążących
się z pokryciem wkładu własnego do projektu uruchomienia
lotniska w wariancie
podstawowym (25,967
mln zł), kosztów
operacyjnych spółki w l.
2013-2015 (4,596 mln zł) oraz kosztów wiążących się z
utrzymaniem wymaganego
prawem 5-letniego okresu trwałości projektu 16,657 mln zł
(wydatki na
dofinansowanie połączenia na kluczowej dla rozwoju regionu
trasie Koszalin –
Warszawa).
W dniu 31 maja 2013 r. Port Lotniczy
Koszalin Sp. z o. o.
złożyła pełną dokumentację aplikacyjną do Urzędu
Marszałkowskiego o
dofinansowanie ww. projektu kwotą alokowanej w ramach RPO
WZ 2007-2013 dotacji
w wysokości 35,925 mln zł.
Niestety
projekt, który podlegał na wniosek Komisji Europejskiej
obowiązkowej ocenie
ekspertów inicjatywy doradczej JASPERS dla dużych i
trudnych projektów
inwestycyjnych, nie otrzymał pozytywnej rekomendacji
JASPERS mimo spełnienia
przez beneficjenta wymaganych warunków (m.in. zrewidowanie
zbyt optymistycznych
prognoz ruchu w studium wykonalności, przedstawienie
projektów umów ustanowienia
obowiązku służby publicznej na subsydiowanej trasie
Koszalin – Warszawa).
Pismem z dn.
15 stycznia 2014 r. Urząd Marszałkowski Województwa
Zachodniopomorskiego
poinformował Prezydenta Miasta Koszalina o ostatecznej
negatywnej opinii
zespołu JASPERS dla projektu „Uruchomienie lotniska w
Zegrzu Pomorskim k.
Koszalina”.
W stanowisku
eksperci inicjatywy JASPERS wskazali, iż
jedyna możliwa realizacja projektu, która zakłada
jego fazowanie tj.
uruchomienie do 2015 r. połączeń do Warszawy a następnie
rozbudowa lotniska do
obsługi połączeń niskokosztowych do 2020 r. wymagałaby ich
zdaniem (cyt. za
komunikatem prasowym Urzędu Marszałkowskiego z dn.
15.01.2014 r.):
-
zapewnienia
sfinansowania w okresie do 2020 r. kosztów realizacji II
etapu modernizacji
lotniska (szacowanych przez ekspertów na ponad 50 milionów
złotych) – w obliczu
braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania tego
typu przedsięwzięć ze
środków europejskich – wyłącznie ze środków własnych
beneficjenta,
- pokrywania
z
budżetu Koszalina strat finansowych wysokości średnio
10-12 milionów złotych
rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz
dofinansowywanie połączeń
przez okres 10 lat od uruchomienia lotniska,
- dopłacania
do przedsięwzięcia „w sumie około kilkanaście milionów
złotych rocznie” po tym
okresie z uwagi na prognozowany utrzymujący się na
podobnym poziomie deficyt
operacyjny (wcześniej wskazywano na negatywny przykład
lotniska Zielona Góra –
Babimost).
Eksperci JASPERS w
konkluzji uznali, że:
„Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w
sytuacji, w której zobowiązany
byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze, przy
drastycznym podniesieniu
zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak
możliwości realizacji
projektu” (cyt. za źródłem j.w.).
W
konsekwencji
Urząd Marszałkowski pismem z dn. 4.02.2014 r. poinformował
o decyzji Zarządu
Województwa Zachodniopomorskiego, który uchwałą nr
134/2014 postanowił o
rozwiązaniu pre-umowy zawartej z Portem Lotniczym Koszalin
Sp. z o.o. oraz
usunął przedmiotowy projekt z Indykatywnej Listy Projektów
Indywidualnych RPO
WZ na lata 2007-2013.
Tło decyzji JASPERS
Zdaniem
Komisji Europejskiej w Europie wybudowano zbyt wiele
nierentownych lotnisk z
udziałem środków UE (szczególnie w Hiszpanii i landach
wschodnich Niemiec). W
krajach tych lotnisk jest za dużo, często sąsiadują one z
sobą w odległości 50
km. Na ogół zostały zbudowane z przesadnym rozmachem
inwestycyjnym i generują
duży deficyt operacyjny finansowany ze środków
publicznych. Są nawet przypadki
takich obiektów, które trzeba było zamknąć, gdyż nie
obsługiwały żadnego ruchu
lotniczego (Hiszpania).
Dlatego
Komisja Europejska generalnie zaostrzyła kryteria
przyznawania pomocy
publicznej dla portów lotniczych w przyszłej perspektywie
finansowej na lata
2014-2020 baczniej przyglądając się planowanym inwestycjom
lotniskowym (nowe
wytyczne sektorowe obowiązujące od stycznia 2014 r.).
Perspektywy na lata
2014-2020
Przyjęte
20 lutego 2014 r.
nowe zaostrzone „Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie
pomocy publicznej dla
portów i przewoźników lotniczych” na okres programowania
2014-2020 zaostrzają
możliwości wydatkowania środków publicznych na budowę
nowych lotnisk pasażerskich.
Nowe
lotnisko można wybudować jedynie w sytuacji gdy
uzasadniona zostanie potrzeba
zapewnienia transportu, której nie da się osiągnąć w
ramach istniejącego
systemu transportu drogowego i kolejowego i pod warunkiem
nie znajdowania się
planowanego lotniska w obszarze oddziaływania istniejących
portów (100 km lub
1h podróży samochodem).
Rozbudowa
istniejących
lotnisk jest możliwa tylko gdy znajdą się one na granicy
przepustowości.
Aktualnie
inwestycje związane z uruchomieniem pasażerskiego lotniska
obsługującego
regularny ruch pasażerski w Zegrzu Pomorskim w
najbliższych latach nie są
planowane z uwagi na niemożność dofinansowania budowy
lotnisk ze środków
europejskich, które będą wdrażane w ramach perspektywy
finansowej UE na lata
2014 – 2020.
Po
negatywnych
doświadczeniach budowy nadmiaru deficytowych lotnisk
publicznych w Europie w
ostatnich latach, w ogólnym Rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE)
nr 1303/2013 z
dn. 17 grudnia 2013 r.
ws. wdrażania środków UE na lata 2014-2020 akcent w celach
tematycznych
dotyczących finansowania transportu został położony na
zwiększanie mobilności
regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i
trzeciorzędnych z
infrastrukturą podstawową TEN-T.
Możliwość
dofinansowania
budowy lotnisk nie znalazła się w głównym dokumencie
regulującym
wdrażanie funduszy UE w Polsce w l. 2014-2020 tj. „Programowaniu perspektywy finansowej
2014-2020. Umowie
partnerstwa”, którą Rząd RP zawarł z Komisją Europejską.
Rząd RP przyjął, że w
perspektywie finansowej 2014-2020 w Polsce nie będzie
realizowana budowa nowych
portów lotniczych (dotyczy to także m.in. stadionów,
aquaparków i innych
inwestycji samorządowych generujących nadmierny deficyt) z
dofinansowaniem ze
środków UE.
W
zakresie inwestycji w transporcie lotniczym dopuszczono
jedynie
współfinansowanie projektów związanych z poprawą
bezpieczeństwa ruchu
lotniczego w już funkcjonujących lotniskach podstawowej
sieci TEN-T,
finansowane z poziomu krajowych programów operacyjnych (s.
79 Umowy
Partnerstwa). Natomiast w programach regionalnych nie
ujęto w ogóle realizacji
projektów z zakresu transportu lotniczego.
Robert Grabowski
Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina
Komentarze
Prześlij komentarz