Odpowiedź na pytanie dot. Mariny Darłowo

Otrzymałem 
Od port.darlowo.pl
Data: środa, 14 września 2022
Temat: Odpowiedź na pytanie dot. Mariny Darłowo
Do: adam


W odpowiedzi na Pańskie zapytanie z dnia 17 sierpnia 2022 roku przekazane do Zarządu Portu Morskiego Darłowo Sp. z o.o. przez Urząd Miejski w Darłowie w dniu 13 września 2022 roku przedstawiamy informację na zadane pytania.
Wszelkie inwestycje polegające na budowie nowej infrastruktury portowej są kapitałochłonne. Miasto Darłowo, czy też zarządzający portem nie jest w stanie sfinansować takiego przedsięwzięcia bez udziału środków budżetu państwa oraz funduszy unijnych. Nadmieniam, iż w Porcie Morskim Darłowo funkcjonują dwie mariny, które zlokalizowane są w turystycznej części Portu Morskiego Darłowo po wschodniej oraz zachodniej stronie toru wodnego. Ich lokalizacja znajduje się w basenach, w których nie występuje zjawisko falowania przy złych warunkach atmosferycznych. Spółka na chwilę obecną nie dostrzega ekonomicznych przesłanek ani zwiększonego popytu na korzystanie z infrastruktury portowej przez jednostki sportowo - rekreacyjne, które wymuszałyby do działań polegających na wybudowanie kolejnej mariny. Usytuowanie Morza Bałtyckiego oraz panujący klimat sprawia, iż sezon żeglarski przy sprzyjających warunkach atmosferycznych trwa zazwyczaj od maja do października każdego roku. W pozostałych miesiącach jednostki są zimowane na lądzie. A więc sezon żeglarski jest bardzo krótki w  porównaniu np.z Morzem Śródziemnym.
Ponadto w marinie zachodniej istnieje możliwość rozbudowy istniejącej infrastruktury portowej o dodatkowe yboomy, co może zwiększyć dwukrotnie ilość dostępnych miejsc dla jednostek sportowo - rekreacyjnych.
Funkcje Portu Morskiego Darłowo nie skupiają się wyłącznie na turystyce morskiej, ale również i na rybołówstwie oraz dokonywanych
w porcie przeładunków towarów masowych. Jako jedyny port środkowego wybrzeża Darłowo posiada liczne tereny położone w bliskości toru wodnego, które przeznaczone są pod rozwój portu. Jednakże biorąc pod uwagę zmiany w sektorze gospodarki morskiej, w którym działa Spółka, rozwój Portu Morskiego Darłowo powinien być ukierunkowany na poszerzaniu usług związanych z obsługą jednostek pływających działających na rynku offshore wraz z modernizacją oraz budową nowej infrastruktury portowej umożliwiającej przeładunki oraz składowanie towarów masowych.
Stocznia została wybudowana w latach działalności PPiUR KUTER Darłowo. Zlokalizowana jest w basenie mariny wschodniej oraz częściowo przy Nabrzeżu Dorszowym I. Należy do prywatnego właściciela. Obsługiwane są w niej głównie jednostki rybackie oraz wędkarskie. W ostatnich latach polityka Państwa oraz UE przyczyniła się do znacznej redukcji floty połowowej. Dodatkowo w 2020 roku Komisja Europejska wprowadziła zakaz ukierunkowanych połowów na wschodnim stadzie Morza Bałtyckiego, który podtrzymany jest do dzisiaj. Przy takich warunkach właściciel stoczni nie przewiduje inwestycji w rozbudowę stoczni, a istnieje realne ryzyko jej bankructwa.
Z Portu Morskiego Darłowo w latach 2002 - 2015 odbywały się rejsy turystyczne na wyspę Bornholm. Początkowo linię obsługiwała Żegluga Gdańska Sp. z o.o. jednak po sprzedaży jednostki Lady Assa zaprzestała swojej działalności. W ostatnich latach sporadycznie linię Darłowo - Bornholm obsługiwała Kołobrzeska Żegluga Pasażerska Sp. z o.o.. Miasto Darłowo, aby stworzyć sprzyjające warunki dla rozwoju ruchu pasażerskiego w Porcie Morskim Darłowo wybudowała Terminal Pasażerski przy Nabrzeżu Warsztatowym. Jednakże brak popytu na rejsy wycieczkowe na wyspę Bornholm oraz wprowadzane obostrzenia związane z epidemią wirusa COVID 19 wpłynęły na decyzję o wycofaniu się przewoźnika z działalności w Porcie Morskim Darłowo, ale i również zaprzestanie działalności w porcie Kołobrzeg.

--
Z poważaniem
Agnieszka Lupke
Prezes Zarządu Portu Morskiego Darłowo



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty