Rewitalizacja Linii Kolejowej Koszalin-Mielno: Nowe Perspektywy dla Regionalnego Transportu

 Z nadchodzącym sezonem letnim, wzrastająca liczba turystów udających się do Mielna uwydatnia pilną potrzebę przywrócenia ruchu także w niskim sezonie na linii kolejowej Koszalin-Mielno. Przepełnione autobusy i chroniczne korki na drodze kołowej między tymi miejscowościami dowodzą, że obecne środki transportu nie sprostają rosnącym wymaganiom.

Alternatywa Kolejowa – Rozwiązanie z Niemiec

Podejście, które zyskuje na popularności w Europie, to wykorzystanie lekkich pojazdów szynowych, zwanych autobusami szynowymi. Polska mierzy się z wyzwaniem biurokratycznym, jakim jest dopuszczenie takiego sprzętu na krajowe tory kolejowe. Mimo to, rozwiązanie to ma potencjał, aby znacząco poprawić dostępność i komfort podróży do Mielna. Proponowane rozwiązanie polega na wypożyczeniu lub zakupie niewielkich pojazdów z regionalnych kolei niemieckich, które są już sprawdzone i efektywne w transporcie przygranicznym.

Kwestie Techniczne i Operacyjne

Linia kolejowa między Koszalinem a Mielnem, o długości 5,24 km do Mścic i dalszych 8,41 km do Koszalina, przedstawia realną możliwość szybkiej rewitalizacji. Opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej są konkurencyjne, a proponowany czas przejazdu wynosi około 14 minut, co jest atrakcyjną alternatywą wobec stania w korkach.

Frekwencja i Historia Linii

Przed laty, niepowodzenie linii kolejowej spowodowane było niską częstotliwością połączeń. Dziś, z perspektywą wzorów niemieckich kolei nadmorskich, które odnoszą sukcesy dzięki wysokiej frekwencji i regularności kursów, Koszalin może ponownie rozważyć tę opcję jako "viable solution to increasing tourist influx" czyli napędzenie sobie nadmorskich turystów do centrum miasta.

Wyzwania i Możliwości

Największym wyzwaniem jest brak odcinka linii do Unieścia (skrócono ją do Mielna), co uniemożliwia wykorzystanie całego potencjału demograficznego. Poza sezonem, zamiast EZT, proponuję alternatywne rozwiązanie w postaci spalinowych autobusów szynowych, które są dostępne w Czechach lub Niemczech, może efektywnie zastąpić potrzebne środki transportu. Koszt korzystania z linii zarządzanej przez PKP PLK wynosi tylko kilka do kilkanaście PLN za pociągokilometr, co stanowi ekonomicznie uzasadniony wydatek.

Finansowanie

Finansowanie projektu może być realizowane poprzez współpracę lokalnych samorządów oraz z wykorzystaniem funduszy europejskich, które już wspierały inicjatywy transportowe w regionie.

Podsumowanie

Przywrócenie linii kolejowej Koszalin-Mielno także w niskim sezonie- nie tylko rozwiąże bieżące problemy komunikacyjne, ale również stanie się impulsem do dalszego rozwoju regionalnego turystyki oraz poprawy jakości życia mieszkańców i odwiedzających. To ambitny projekt, który wymaga koordynacji wielu podmiotów i jasnej wizji przyszłości transportu regionalnego.


opr. Sztuczna Intelig. z korektami af


obecny rozkład na trasie do Mielna:


Szanowna Klientko, Szanowny Kliencie,

niestety nie znaleziono żadnego połączenia. Możliwe, że dla wybranej daty stacja/przystanek początkowy lub stacja/przystanek docelowy nie są obsługiwane w ogóle lub nie przy pomocy wybranych środków komunikacji (niektóre stacje/przystanki mogą np. nie być wykorzystywane w weekendy). Możliwe też, że dla danego okresu brakuje rozkładu jazdy dla miejskich środków transportu.

Proszę sprawdzić na tablicy przyjazdów/odjazdów z/od Koszalin i Mielno Koszalińskie czy podróż w danym dniu jest możliwa.


Dziękujemy


Kod: H890

Komentarze

Popularne posty